Aby stworzyć dobry program ambasadorów marki, niezależnie od jego rodzaju, należy wziąć pod uwagę następujące kwestie:
Określenie celów programu
Przed podjęciem jakichkolwiek działań należy dobrze określić cele, ponieważ to zadecyduje o rodzaju strategii, która zostanie zastosowana. Niektóre z najczęstszych celów to zwiększenie sprzedaży, promocja, oraz tworzenie jakościowych i interesujących treści dla odbiorców. Ponadto jasno określony cel może być bardzo pomocny w znalezieniu ambasadora marki, który będzie pasował do firmy. Zajrzyj na portal www.polecisz.pl, jeśli nie wiesz, jak właściwie określić cele marketingowe.
Ustal kryteria wyboru ambasadorów
Ambasador marki jest kluczowym elementem tej strategii, dlatego ważne jest, aby wybierać osoby, których wartości, idee i cechy są takie same lub zgodne z wartościami, ideami i cechami firmy, ponieważ staną się one wizerunkiem i widoczną twarzą firmy. Najlepiej byłoby, gdyby ambasadorów poszukiwano wśród klientów i pracowników, choć można też wykorzystać platformy stworzone wyłącznie w tym celu.
Tworzenie wytycznych i materiałów programowych dla ambasadorów
Każdy ambasador marki będzie potrzebował pomocy ze strony firmy, aby móc przeprowadzić dobrą promocję. Dlatego zapewnienie im dostępu do narzędzi, które pomogą im lepiej wykonywać swoją pracę, jest tak samo ważne jak osoba dzieląca wartości z marką. Oznacza to, że oprócz otrzymywania produktów lub dostępu do usług marki, aby móc o nich opowiadać, interesujący byłby dla nich udział w warsztatach, kursach lub innych działaniach związanych z ich działalnością.
Nagradzaj ambasadorów marki
Aby ambasadorzy czuli się zmotywowani i oddani marce, ważne jest, by czuli się docenieni i otrzymywali nagrody, które wynagrodzą ich pracę. Nagrody te mogą być finansowe lub w postaci kart podarunkowych, rabatów, darmowych produktów…
Monitoruj wyniki ambasadorów marki
Aby dowiedzieć się, czy strategia działa, czy nie, konieczne będzie monitorowanie każdego z ambasadorów. Wszystkie dane są ważne, aby wiedzieć, co działa, a co należy zmienić: daty publikacji i wpływ każdej z nich, zasięg marki, ruch, wydane nagrody…
Interesujące byłoby również przekazanie wyników ambasadorom, tak aby każdy z nich wiedział, na czym skupić się przy następnych publikacjach lub jakie działania podjąć w celu poprawy.